Pomimo tego, że na polskim rynku motoryzacyjnym dostępne są już auta, które niegdyś były dla Polaków wyłącznie marzeniem, nadal opłacalne jest importowanie niemieckich pojazdów. Szacuje się, że około 600 tysięcy używanych aut przekracza corocznie polsko-niemiecką granicę. Zatem na co należy zwrócić uwagę, sprowadzając samochód z Niemiec, aby nie zostać oszukanym?

Poproś o dokładne zdjęcia

Choć procedury sprzedaży i kupna auta uległy zaostrzeniu, wciąż na rynku motoryzacyjnym nie brakuje nieuczciwych handlarzy, którzy czekają na naiwnego klienta. Tacy dilerzy samochodowi zazwyczaj maskują wady pojazdu, który świeżo po zakupie będzie wymagał gruntownego, kosztownego remontu. Dlatego też, zanim udasz się za polsko-niemiecką granicę, poproś o dokładne zdjęcia auta. Twoją czujność powinna wzmóc odmowa lub przesłanie zdawkowych fotografii, nieukazujących w całości samochodu.

Sprawdź opinię o sprzedawcy

Jeżeli nabywasz auto w niemieckim serwisie, który posiada własną nazwę i stronę internetową, sprawdź w wyszukiwarce czy istnieją o nim opinie uprzednich nabywców. Negatywne oceny danego komisu powinny dać klientowi do zastanowienia. Przyjmuje się także, że warto zainteresować się ofertami od osób prywatnych, które zazwyczaj wystawiają zadbane auto wraz z ich pełną dokumentacją, a którym zależy na szybkiej transakcji.

Dokładnie sprawdź stan auta

Decydując się na podróż do Niemiec, warto zainwestować w profesjonalnego rzeczoznawcę, lub zabrać auto do stacji diagnostycznej, gdzie fachowcy dokonają przeglądu i oceny pojazdu. Nie mając pojęcia o tajnikach motoryzacji, łatwo jest kupić auto, które jedynie z zewnątrz będzie się dobrze prezentowało. Jeśli natomiast rzeczoznawca stwierdzi drobną usterkę, która nie rzutuje na ostateczną sprawność auta, możemy wykorzystać ją jako argument do obniżenia finalnej ceny.

Poznaj historię pojazdu za pomocą numerów VIN

Numer VIN to inaczej unikalny numer identyfikacyjny zarezerwowany dla danego samochodu. Na ten 17-cyfrowy ciąg liczb składają się takie informacje jak:
identyfikacja producenta
rok produkcji
miejsce montażu
numer seryjny

Numer VIN znajduje się w dowodzie rejestracyjnym, a także na naklejce znajdującej się na podszybiu, od strony kierowcy oraz na etykiecie przytwierdzonej do słupka bocznego. Gdy już zlokalizujesz ciąg cyfr, możesz je wpisać na dowolnej stronie internetowej, weryfikującej historię pojazdów.

Starannie przeanalizuj umowę

Gdy dojdzie już do sporządzania umowy, przeczytaj ją lub poproś kogoś o przetłumaczenie. Niemieccy handlarze mogą wykorzystać nieznajomość języka i zawrzeć w umowie takie sformułowania jak:
Ohne Garantie;
Unter Ausschluss jeglicher Gewährleistung;
Ausschluss der Sachmängelhaftung;
Verkauft wie gesehen

Powyższe wyrażenia oznaczają, że kupujący zrzeka się roszczeń z tytułu gwarancji i akceptuje stan auta, w które inwestuje. Uważaj także na takie zwroty, jak:
Käufer bestätigt Gewerbetreibender;
Händlergeschäft.

Powyższe oznaczają z kolei, że kupujący prowadzi działalność gospodarczą, a co za tym idzie – nie przysługuje mu prawo do rękojmi. Innymi słowy, zwalnia sprzedającego z odpowiedzialności za wystawiony przez niego przedmiot transakcji, uniemożliwiając nabywcy zwrot uszkodzonych czterech kółek. Ponadto szczególną wagę przywiąż do daty produkcji auta, która nie jest równoznaczna z datą jego rejestracji – pojazd mógł być zakupiony w 2000 roku, a zarejestrowany dopiero po kilku latach.